Właściwości witaminy C – co musisz o niej wiedzieć?

Witamina C czyli kwas askorbinowy to związek, który jest powszechnie wykorzystywany nie tylko w medycynie, ale i w kosmetyce. Każdy z nas słyszał o nim nie raz i potrafi wymienić kilka pokarmów, które są bogate w tą witaminę. Jakie są właściwości witaminy C? Jak zwiększyć jej podaż w organizmie i czy można ją przedawkować? Jakie produkty zawierają jej najwięcej i czemu to nie jest cytryna? Podpowiadamy!

Właściwości witaminy C

Właściwości witaminy C to temat na sporej objętości książkę. Medycyna przez lata badań wykazała jej dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Jej regularne przyjmowanie zmniejsza ryzyko przeziębień, zwiększa wchłanianie żelaza (kluczowego zwłaszcza u kobiet w ciąży), wspomaga układ krwionośny, leczy nadciśnienie, pomaga w walce z nowotworami. Ponadto kwas askorbinowy powinny przyjmować osoby, które chcą mieć mocne kości i zdrowe stawy. Witamina C jest też powszechnie wykorzystywana w kosmetykach, ze względu na fakt, że jest silnym przeciwutleniaczem oraz chroni nas przed szkodliwym działaniem promieniowania UV.

Witamina C – objawy niedoboru

Kiedy już znamy właściwości witaminy C wiemy, jak ważna jest dla zdrowia. Objawami niedoboru kwasu askorbinowego w organizmie jest przede wszystkim osłabienie, brak apetytu, bóle mięśni i stawów, krwawiące dziąsła oraz skłonność do powstawania siniaków, długie gojenie się ran. Na jego braki najbardziej narażone są osoby intensywnie ćwiczące, starsze, cierpiące na nadciśnienie lub cukrzycę, osoby palące papierosy oraz kobiety w ciąży i karmiące. Dodatkowa witamina C jest ważna również dla osób będących często pod wpływem silnego stresu.

Co jeść, żeby dostarczyć sobie witaminę C?

Najwięcej witaminy C jest w aceroli – wystarczy 100 ml dziennie soku z tego owocu, aby spełnić zapotrzebowanie organizmu na ten składnik. Wiele witaminy C ma w sobie również dzika róża, czarna porzeczka, rokitnik oraz…natka pietruszki. Bogata w kwas askorbinowy jest również czerwona papryka, brukselka czy chrzan. Dalej na liście plasują się cytrusy – przede wszystkim cytryny, pomarańcze i grejpfruty. W zimie warto sięgać również po kiszonki.

Czy witaminę C można przedawkować?

Kwas askorbinowy jest związkiem rozpuszczalnym w wodzie, dzięki czemu nie jest gromadzony w organizmie (w porównaniu do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach), bo jest wydalany z moczem. Dopiero po przekroczeniu dawki 1000 mg mogą wystąpić problemy żołądkowo-jelitowe, takie jak nudności czy wymioty. Długotrwałe przyjmowanie zbyt dużej ilości witaminy C może powodować odkładanie się kamieni w układzie moczowym.