• Home
  • /
  • Porady
  • /
  • Sprawdź czy jesteś uzależniony od cukru!

Sprawdź czy jesteś uzależniony od cukru!

Od dawna mówi się, że cukier to biała śmierć. I jest w tym stwierdzeniu dużo prawdy, ponieważ w nadmiarze jest bardzo szkodliwy dla naszego organizmu. Co gorsze, obecnie znajduje się w prawie każdym produkcie spożywczym – nawet w chlebie. Uzależnia bardziej niż kokaina. Jesteś ciekawy, czy już jesteś od niego uzależniony?

Aby to sprawdzić, wystarczy że odpowiesz na poniższe pytania. Przekonaj się czy to już czas, by pomyśleć o możliwie największym wykluczeniu cukru z własnej diety.

Skąd tyle cukru?

Cukier był kiedyś synonimem luksusu, a obecnie dla wielu z nas jest nadal sposobem na poprawę samopoczucia lub nagrodzenie samego siebie. Co gorsze, podobne podejście do tej substancji wpajamy naszym dzieciom, nagradzając je słodyczami za dobre sprawowanie czy zjedzony obiad. Zapominając, że cukier to prawdziwy zbójca, który uzależnia nawet 8 razy bardziej niż kokaina.

 

Nie potrzebujesz cukru!

Niewielu z nas ma świadomość tego, że pod względem fizjologicznym, w ogóle nie potrzebujemy cukru. Wystarczy nam na przykład fruktoza zawarta w owocach, ale również i bez niej możemy się obejść. Należy pamiętać, że cukier to zabójca, ponieważ przyczynia się do powstawania cukrzycy i rożnych stanów zapalnych, które bywają początkiem innych chorób przewlekłych. Z cukru można i naprawdę warto całkowicie zrezygnować!

 

Ile cukru spożywamy?

Warto uzmysłowić sobie jak poważnym problemem jest spożywanie cukru w nadmiernej ilości. GUS jasno określił, że przeciętny Polak spożywa rocznie około 40 kg cukru, z czego tylko 15 to cukier z torebki, służący np. do słodzenia kawy. Reszta to cukier ukryty w innych produktach spożywczych, czyli głównie w słodyczach, jogurtach, napojach gazowanych, sokach, a nawet w chlebie.

A jaka ilość jest bezpieczna? Przyjmuje się, że to 25 g dziennie, czyli 6 łyżeczek. Ja widać, statystyczna osoba przekracza tę ilość aż czterokrotnie.

 

Czy jestem uzależniony od cukru?

Jeżeli jesteś w stanie zgodzić z przynajmniej kilkoma z poniższych stwierdzeń, to najprawdopodobniej jesteś już uzależniony od cukru.

  1. Zauważam, że jem słodkich rzeczy coraz więcej, ponieważ odczuwam większą chęć na słodkie.
  2. Chętnie sięgam po konkretne produkty spożywcze w ciągu dnia. Bardziej z powodu zachcianki niż z głodu.
  3. Nie chciałbym rezygnować z ulubionych produktów spożywczych.
  4. Odczuwam osłabienie, zmęczenie, a czasami występują u mnie problemy z koncentracją. Zdarza mi się być rozleniwionym z przejedzenia.
  5. Mam pewne problemy zdrowotne, które są związane z błędami żywieniowymi, ale nic nie robię, by to zmienić.

 

Jak pozbyć się uzależnienia od cukru?

Wychodzenie z uzależnienia od cukru jest taką samą walką jak wychodzenie z innych uzależnień. Może być łatwiejszą lub trudniejszą – to zależy od konkretnej osoby i stopnia uzależnienia. Sama walka z cukrem powinna zacząć się od zmiany codziennego menu.

Na śniadanie warto zjeść posiłek bogaty w białko. Następnie spożyć coś, co zawiera zdrowe tłuszcze, jak np. orzechy. W ten sposób zminimalizujemy chęć na słodkie i zwiększymy prawdopodobieństwo tego, że aż do końca dnia nie sięgniemy po słodycze. Dodatkowo musimy przyłożyć się do dobrego nawodnienia organizmu, czyli przypilnować tego, by w ciągu dnia wypić przynajmniej 2 litry wody mineralnej. Dobrze nawodniony organizm to po prostu mniej zachcianek żywieniowych.

 

Patronatem artykułu jest