• Home
  • /
  • Porady
  • /
  • Beta-karoten. Jaki ma wpływ na organizm i dlaczego jest ważny?

Beta-karoten. Jaki ma wpływ na organizm i dlaczego jest ważny?

Beta-karoten kojarzy nam się z marchewką, kolorem pomarańczowym i opalenizną. Karotenoidy (wśród których najsłynniejszy jest właśnie beta-karoten) to barwniki, które są bardzo ważne w diecie każdego z nas. To one odpowiadają za kolor czerwony, żółty i pomarańczowy w roślinach. To substancje pozytywnie wpływające na nasz wzrok, odporność, wygląd skóry, a także opóźniające starzenie. Co musisz wiedzieć o beta-karotenie?

Najlepsze źródła beta-karotenu

Jak nie trudno się domyślić, najwięcej beta-karotenu znajdziemy w pomarańczowych i żółtych warzywach i owocach takich jak marchew, dynia, pomidory, melon, mango, brzoskwinie, morele czy nektarynki. W mniejszej ilości znajduje się on również w innych owocach i warzywach – w szpinaku, brokułach, szparagach czy groszku.

Jakie funkcje beta-karoten pełni w naszym organizmie?

  1. Beta Karoten jest dobry na wzrok – wspomaga leczenie chorób wzroku, zapobiega jego osłabieniu i kurzej ślepocie.
  2. Beta karoten to balsam dla skóry – ma korzystny wpływ na wygląd skóry, jest antyoksydantem, który chroni przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników, opóźnia starzenie się, zmniejsza ryzyko uczuleń słonecznych.
  3. Beta karoten chroni przewód pokarmowy – i oddechowy przed infekcjami. Dba o błonę śluzową jamy ustnej, gardła, płuc, nosa i przewodu pokarmowego, wzmagając naszą odporność na zakażenia.
  4. Beta-karoten obniża cholesterol – regularnego spożywanie produktów bogatych w tą substancję wpływa pozytywnie na obniżenie złego cholesterolu we krwi.

Jak dostarczać sobie beta-karoten w codziennej diecie?

Najskuteczniejszą metodą jest dbanie o wielobarwność posiłków na naszym talerzu, z uwzględnieniem tych warzyw i owoców, które zawierają najwięcej tego składnika, a więc są w kolorze pomarańczowym, żółtym i czerwonym. Jedzmy cały rok pomarańcze, mandarynki i melony, pokochajmy zupy krem z dyni czy papryk, a w kanapkach i sałatkach nie oszczędzajmy na pomidorach. Warto również zaprzyjaźnić się z marchewką, która jest chyba najsłynniejszym źródłem beta-karotenu – pogryzajmy je zarówno na surowo, jak i przetworzone.