• Home
  • /
  • Porady
  • /
  • 5 powodów bezsenności – jak im przeciwdziałać?

5 powodów bezsenności – jak im przeciwdziałać?

Badania TNS Polska pokazują bardzo niepokojące dane: nawet połowa Polaków po 30 roku życia cierpi na bezsenność. Niestety, w przypadku młodszych osób wcale nie jest lepiej – co najmniej 20% Polaków w wieku 15-19 lat ma poważne kłopoty z zasypianiem, a 27% cierpi na przewlekłą bezsenność. Częściej  kłopot ze snem mają kobiety (28%) niż mężczyźni (19%). Nawet 55% naszych rodaków śpi krócej niż 7 godzin, a 25% nie przeznacza na sen nawet 6 godzin. Niestety, niewiele osób zgłasza się z problemem bezsenności do lekarza.

bezsenność

Bezsenność – 5 częstych powodów

 

Tak naprawdę może być wiele różnych przyczyn bezsenności – od bardzo prozaicznych i łatwych do wyeliminowania po zaburzenia snu spowodowane niektórymi chorobami. Sama bezsenność może przybierać różne formy. Czasami jest to, po prostu, trudność w zasypianiu, niekiedy – długie przerwy w spaniu w ciągu nocy lub nawet przedwczesne przebudzanie się. Najczęściej rezultat tak spędzonej nocy jest dość podobny: uczucie zmęczenia, rozdrażnienie, osłabienie aktywności dziennej, mniejsza odporność organizmu na infekcje. Bezsenność może być przygodna (kilka dni), krótkotrwała (kilka tygodni) i przewlekła (powyżej 30 dni).

 

Najbardziej prozaicznym powodem bezsenności może być… niewygodne łóżko! Duże znaczenie ma to, na czym śpimy. Najważniejszy jest odpowiednio dobrany materac – najlepiej, żeby nie był zbyt miękki i dopasowywał się do kształtu naszego ciała. Do tego istotna jest także wygodna pidżama, poduszka i miła w dotyku pościel.

W wielu przypadkach przyczyną bezsenności jest, po prostu, stres. Wskazuje na niego 41% respondentów w przytaczanym już tutaj badaniu TNS Polska. Po ciężkim, nerwowym dniu, warto zapewnić sobie chwilę wyciszenia lub relaksu w kąpieli, ale nie tuż przed snem.

 

Niekiedy bezsenność jest także wynikiem nieodpowiedniej diety. Tłuste, ciężkie potrawy, a do tego zjadane obficie, zupełnie nie pomagają zasypianiu. Powstrzymanie się od jedzenia wieczorem również nie jest rozwiązaniem, ponieważ głód także przeszkadza w spaniu. Najlepiej postawić na lekkie kolacje co najmniej 3 godziny przed snem, a do tego unikać wieczorem kawy i alkoholu.

Już sam lęk przed bezsennością może powodować kłopoty z zasypianiem. Taki samonapędzający się problem nie jest wcale rzadkością. W rezultacie kładziemy się do łóżka z nastawieniem, że nie zaśniemy i rzeczywiście tak się dzieje. W takiej sytuacji może pomóc również relaks i uspokojenie myśli. Musimy poczuć się bezpiecznie.

 

Również niektóre choroby mogą powodować bezsenność i to najczęstsza przyczyna przewlekłych kłopotów z zasypianiem. Dotyczy to głównie chorób psychicznych, nerwic, depresji, ale także dolegliwości powodujących ból. Niekiedy bezsenność może być wywołana niedoborem hormonu zwanego melatoniną.

 

Jak zapobiegać bezsenności?

 

Większość z osób cierpiących na bezsenność popełnia podstawowy błąd – od razu sięga po środki uspokajające lub po leki nasenne. Polacy są w czołówce, jeśli chodzi o ilość ich zużycia. Różne badania pokazują, że nawet 15% starszych osób w naszym kraju przyjmuje regularnie leki nasenne. Dla porównania, w Stanach Zjednoczonych – tylko 4%.

Tymczasem zanim sięgniemy po broń ostateczną, jaką są środki farmakologiczne, warto wypróbować inne metody. Przede wszystkim należy zapewnić regularność naszemu organizmowi – zasypianie i budzenie się o tych samych godzinach. Dużym błędem jest odsypianie „zarwanych” nocek w ciągu dnia. Dodatkowo lepiej unikać łóżka, gdy nie śpimy – nie leżymy tam, wypoczywając, nie czytamy książek i nie oglądamy telewizji. Warto także zadbać o regularną aktywność fizyczną. Ruch zawsze pozytywnie wpływa na nasz organizm. Ćwiczenia wykonujemy jednak najpóźniej 3 godziny przed snem. I sprawa najważniejsza: kładziemy się do łóżka tylko wtedy, gdy odczuwamy zmęczenie.

 

Gdy żadna z powyższych metod nie wyeliminowała jednak bezsenności, należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem, który zadecyduje o ewentualnej terapii.