• Home
  • /
  • Porady
  • /
  • 10 porad, jak zwiększyć odporność

10 porad, jak zwiększyć odporność

Organizm, który ma dobrą odporność, jest w stanie sam uporać się z wieloma infekcjami, wirusami i bakteriami. To wyjątkowa zdolność, w jaką został wyposażony każdy z nas. Niestety, czasami ta naturalna siła osłabia się, a często objawem takiej sytuacji jest przeziębienie, katar i gorączka. Największy problem system odpornościowy ma jesienią i zimą, wtedy najtrudniej mu radzić sobie z mikrobami. Na szczęście możemy w łatwy sposób wspomóc nasz organizm. Oto 10 porad, w jaki sposób zwiększyć odporność.

zdrowie

  1. Szczepionki na odporność

zdrowie2 

Ostatnio panuje moda na unikanie szczepionek i to nie tylko tych, dedykowanych dzieciom. Nie jest to jednak dobre podejście. Szczepionki mogą wzmocnić naszą odporność nawet w wieku dorosłym. Warto skonsultować się z lekarzem i poprosić o szczepionki o działaniu immunostymulującym.

 

  1. Leki na wzmocnienie

zdrowie3
Nie tylko w kwestii szczepionek warto skonsultować się z lekarzem. Na rynku pojawia się coraz więcej leków uodparniających, które w wielu przypadkach są bardzo skuteczne. Należy jednak pamiętać, że takie leki można zażywać tylko wtedy, gdy jesteśmy zdrowi. Mogą to być zarówno lekarstwa w kropelkach (np. immunal), jak i w tabletkach (np. lympohozil).

 

  1. Sen na odporność

 

Żeby zwiększyć odporność, warto przyjrzeć się dotychczasowemu stylowi życia. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie: ile czasu przeznaczamy na sen i odpoczynek? Przemęczony organizm bardziej narażony jest na infekcje. Co prawda w naszej zabieganej rzeczywistości coraz trudniej o wypoczynek, ale należy zadbać o co najmniej 8-godzinny sen, a do tego konieczne jest chociaż kilka minut dziennie wyciszenia i relaksu.

 

  1. Nie zapomnij o aktywności fizycznej!

zdrowie4 

Nie bez przyczyny stare, mądre przysłowie głosi: ruch to zdrowie! Nic tak skutecznie nie wzmacnia odporności, jak właśnie ruch fizyczny. Wielu lekarzy zaleca, żeby przynajmniej trzy razy w tygodniu poświęcić chociaż 30 minut na ruch. Nie muszą to być od razu intensywne ćwiczenia, wystarczy nawet spacer, jazda na rowerze lub pływanie.

 

  1. Warto hartować organizm

 

Ruch to wiele, ale nie wszystko. Warto zadbać także o hartowanie własnego organizmu. Oczywiście nie musi to być od razu kąpiel w przerębli podczas siarczystego mrozu. Można zacząć od mniej ekstremalnych sposobów, jak na przykład brodzenie w zimnej wodzie lub natrysk zimną wodą.

 

  1. Unikaj używek

zdrowie5 

Często siły obronne organizmu są skuteczne niszczone przez różnego rodzaju używki. Nie chodzi tu tylko o alkohol czy papierosy, ale również o takie napoje, jak kawa. Wszystkie one wypłukują z organizmu zarówno witaminy, jak i mikroelementy. Jeśli nie chcemy jednak zupełnie zrezygnować z używek, warto chociaż mocno ograniczyć ich spożycie.

 

  1. Zmień dietę

 

Gdy rezygnujemy z używek, warto pójść jeszcze o krok dalej i w ogóle zmienić naszą dietę. Należy postawić na warzywa i owoce, które są bogate w przeciwutleniacze i pozytywnie wpływają na odporność naszego organizmu. Dla zwiększenia odporności organizmu, najbardziej interesują nas witaminy A, C oraz E, a to oznacza, że powinniśmy jeść dużo marchwi, szpinaku i pomidorów, a także cytrusy i jogurty.

 

  1. Czosnek dobry na wszystko

 

Jeśli już wspomnieliśmy o diecie, warto zwrócić uwagę na rośliny, które mają w sobie dużo białka, witaminy C, a przede wszystkim allicynę, która nie tylko posiada właściwości bakteriobójcze, ale także wpływa na większa aktywność białych ciałek krwi. Niewątpliwie wszystkie te zalety kryją się w czosnku. Co prawda dla codziennej aktywności może być kłopotliwe zjedzenie nawet jednego ząbku, ale możemy go zastąpić czosnkiem w kapsułkach, który nie wydziela nieprzyjemnego zapachu.

 

  1. Zioła a odporność

 zdrowie6

Niektóre zioła mają wręcz doskonały wpływ na nasz system odpornościowy, dlatego warto przyrządzać z nich napary. Obecnie nie jest to kłopotliwe, ponieważ w każdej aptece można już nabyć bez problemu odpowiednie mieszanki ziół. Warto pić napary z jeżówki lub z żeń-szenia. W aptekach można także nabyć preparaty sporządzone na ich bazie (np. Echinacea).

 

  1. A może akupresura?

 

zdrowie7Tradycyjna chińska medycyna jest doceniana nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie ma wielu zwolenników. Okazuje się, że jej rozwiązania można także wykorzystać dla wzmocnienia odporności organizmu. Mowa tu o akupresurze. Chińczycy są przekonani, że w ludzkim organizmie znajdują się kanały przepływu życiowej energii, a gdy są zablokowane, naturalna odporność zmniejsza się. Warto stosować przede wszystkim masaż poniżej rzepki kolana, co powoduje zwiększenie produkcji białych ciałek krwi.

 

Tak naprawdę, warto wypróbować kilka z powyższych metod w połączeniu, co na pewno przyniesie lepsze rezultaty, niż tylko działania wybiórcze. Kończąca się zima to doskonały czas, żeby przejść od planów do czynów i wzmocnić organizm.